Четвер, 21.11.2024, 20:46
ЦЕНТР КАР'ЄРИ               АБІТУРІЄНТАМ               УЧНЯМ І БАТЬКАМ               ВИПУСКНИКАМ               НОВИНИ САЙТУ
Меню сайту
Статистика
Пошук
Календар
«  Квітень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архів записів
Головна » 2020 » Квітень » 26 » ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ № 3
21:10
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ № 3

ДІАГНОСТИКА СИНДРОМУ
ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ
у професіях типу «людина – людина»

Доброго дня, шановні колеги! В процесі  розгляду теми профілактики професійного вигорання педагога, детального ознайомлення з ознаками та наслідками виснаження емоційно-енергетичних і особистісних ресурсів людини розгляньте, будь ласка, текстову методику за моделлю синдрому вигорання американських дослідників К. Маслач і С. Джексона (варіант для педагогів). Методика допоможе Вам визначити рівень професійного вигорання, а також дасть Вам змогу проаналізувати для себе стан відповідних шкал.

Інструкція: Вам пропонується 22 твердження про почуття й переживання, пов’язані з роботою. За ними можливо визначити значення 3-х шкал: «емоційне виснаження», «деперсоналізація», «редукція особистих досягнень». Будь ласка, прочитайте уважно кожне з них. Якщо у Вас ніколи не було такого почуття // стану, то виберіть позицію «ніколи» - 0 балів; якщо такий стан був присутнім, то знайдіть позицію, як часто Ви це відчували. Відповіді мають бути відвертими; вважається, що достовірні ті відповіді, котрі першими спали на думку (але фактор відвертості перед собою має особливе значення!).

Оціночні бали для кожного твердження:

  • «ніколи» -         0 балів;
  • «дуже рідко» -  1 бал;
  • «іноді» -            3 бали;
  • «часто» -           4 бали;
  • «дуже часто» -  5 балів;
  • «завжди» -         6 балів

Методика К.Маслача

  1. Я почуваю себе емоційно виснаженим(ою).
  2. Наприкінці робочого дня я почуваю себе як вичавлений лимон.
  3. Я почуваю себе втомленим(ою), коли прокидаюся вранці й мушу йти на роботу.
  4. Я добре розумію, що відчувають мої учні й колеги та використовую це в інтересах справи.
  5. Я спілкуюся з моїми учнями цілком формально, без зайвих емоцій, намагаюся звести спілкування з ними до мінімуму.
  6. Я вже не почуваю себе енергійним(ою) та емоційно піднесеним(ою).
  7. Я вмію знаходити правильне рішення у конфліктних ситуаціях.
  8. Я відчуваю пригніченість і апатію.
  9. Я можу позитивно впливати на продуктивність роботи моїх учнів і колег.
  10. Останнім часом я став(ла) більш черствим(ою) та нечутливим(ою) у ставленні до тих, з ким працюю.
  11. Зазвичай люди, які мене оточують, багато вимагають від мене та маніпулюють мною. Вони швидше втомлюють, ніж радують мене. (Вони переслідують тільки свої інтереси.)
  12. У мене багато планів на майбутнє і я вірю у їх здійснення.
  13. У мене дедалі більше життєвих розчарувань.
  14. Я відчуваю байдужість і втрату інтересу до багатьох речей, які радували мене раніше.
  15. Іноді мені дійсно байдуже те, що відбувається з деякими з моїх учнів і колег.
  16. Мені хочеться усамітнитися та відпочити від усього та всіх.
  17. Я можу легко створити атмосферу доброзичливості у процесі спілкування з моїми учнями та колегами.
  18. Я легко спілкуюся з людьми незалежно від їх статусу і характеру.
  19. Я багато встигаю зробити на роботі і вдома.
  20. Я почуваю себе на межі можливостей.
  21. Я багато чого ще зможу досягти у житті.
  22. Іноді учні і колеги перекладають на мене тягар своїх проблем та обов'язків.

Обробка результатів:

Підраховуються бали за трьома субшкалами:

Субшкала

Номер твердження

Максимальна кількість балів

Емоційне виснаження

1, 2, 3, 6, 8, 13, 14, 16, 20

54

Деперсоналізація

5, 10, 11, 15, 22

30

Редукція особистих досягнень

4, 7, 9, 12, 17, 18, 19, 21

48

Рівень професійного вигорання визначається за таблицею рівнів вигорання:

Субшкала

Низький

рівень

Середній

рівень

Високий

рівень

Емоційне виснаження

0 -15

16 -24

25 і більше

Деперсоналізація

0 – 5

6 – 10

11 і більше

Редукція особистих досягнень

37 і більше

31 -36

30 – 0

Інтерпретація даних:

За моделлю синдрому вигорання авторів данної методики, синдром має 3 складових:

Емоційне виснаження проявляється в переживанні людиною зниженого емоційного тонусу, підвищеного психічного виснаження, байдужістю, втратою зацікавленості і позитивних почуттів до оточуючих, незадоволенністю життям у цілому.

Деперсоналізація виявляється в деформації взаємин з іншими людьми, в емоційному відстороненні та відсутності емпатії, формальному виконанні професійних обов язків, без особистісного включення і співпереживання; а в деяких випадках – у негативізмі та цинічних налаштуваннях стосовно інших людей. На поведінковому рівні деперсоналізація проявляється у зверхній поведінці, використанні професійного сленгу, невідповідного гумору, ярликів тощо; формуванні деструктивних взаємовідносин з оточуючими.

Редукція особистих досягнень  полягає в тенденції до негативного оцінювання себе, своєї професійної компетентності, можливостей та досягнень і, як наслідок, -  зниження професійної мотивації, нарастання негативізму щодо службових обов язків, зниження відповідальності, уникнення роботи спочатку психологічно, а потім і фізично («прихована бездіяльність»).


! Іноді причини втрати професійної ефективності, порушення комунікативних якостей та розвиток нервово-психічної дезадаптації мають свої витоки в індивідуальних психологічних особливостях людини і особливих життєвих обставинах, тому може бути потрібною більш глибока робота зі спеціалістом, супервізія тощо.  

Від свідомої, цілеспрямованої роботи педагога у важливій справі самопізнання та самодопомоги будуть багато в чому залежати і можливості його учнів. Тому що особистісний потенціал педагога – то є інструментарій в його справі.  На все добре і до нової зустрічі !

Практичний психолог  А.Б.Приходько

Переглядів: 434 | Додав: ShchNV